گزارش/گفتگو

رئیس بازار یابی و فروش شرکت تراکتور سازی ارومیه گفت: هدف از تحريم ها متوقف كردن برنامه هسته اي ايران است.

به گزارش خبرنگار بسيج كارگري سپاه شهداء آذربايجان غربي،

در چند سال اخير و با شدت يافتن تحريم‌های يک جانبه و غيرانسانی غرب عليه جمهوری اسلامی ايران با هدف متوقف كردن برنامه‌های صلح آميز هسته‌ای ايران، واژه‌ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبيات اقتصادی كشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد كشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

اين واژه اولين بار در ديدار كارآفرينان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گرديد. در همين ديدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از كارآفرينی معرفی و برای نياز اساسی كشور به كارآفرينی نيز دو دليل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی كشور براي جهش» را معرفی نمودند.

براي مفهوم اقتصاد مقاومتی در همين مدت زمان كم، تعاريف متفاوتی ارائه شده كه هر كدام از جنبه ای به اين موضوع نگاه كرده اند. در اين ميان، تعريف جامع و كامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ايشان در ديدار با دانشجويان فرمودند: 

«اقتصاد مقاومتی يعني آن اقتصادی كه در شرايط فشار، در شرايط تحريم، در شرايط دشمني ها و خصومت های شديد مي تواند تعيين كننده رشد و شكوفايی كشور باشد.

روندی که تا به حال در زمینه‌ی رفع اثرات تحریم در پیش گرفته‌ایم (دور زدن تحریم‌ها)، منفعلانه، کوتاه‌مدت و پرهزینه است. اما راهکاری که اقتصاد مقاومتی به ما پیشنهاد می‌کند همان راهکاری است که هم می‌تواند اهداف روش‌های قبل را پوشش دهد و هم ما را برای مقابله با تحریم‌های سنگین‌تر آماده کند.

این راهکارها عبارتند از:
- حمایت از تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت تولید و بخش عرضه،
- استفاده از تولیدات دانش بنیان برای تأمین کالاهای واسطه ای و مصرفی در جهت جلوگیری از واردات بی رویه ی کالاهای واسطه ای و حمایت از دانش آموختگان در بخش های مختلف.
- افزایش میزان صادرات بر اساس توانمندی های تولیدی کشور؛ مانند بخش های مختلفی از جمله انرژی، محصولات کشاورزی (البته در صورتی که نیاز داخلی تأمین شده باشد)، محصولات و خدمات پزشکی و درمانی و... که اگر این مهم اتفاق بیفتد و در زمینه‌ی صادرات به کشور-های دیگر بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، می توان گفت توانسته ایم در برابر تحریم راه مقابله ی خوبی پیدا کنیم.

در  خصوص نقش فرهنگ سازی در حمایت از تولید ملی  در استان نیز، به نظر مي رسد انتخاب نام هاي «اصلاح الگوي مصرف»، «همت مضاعت و كار مضاعف»، «جهاد اقتصادي» و «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» براي چهار سال متوالي از سوي مقام معظم رهبري، حاكي از توجه ايشان به دغدغه هاي اقتصادي مردم از يك سو و توجه دادن دولتمردان از سوي ديگر به اين مهم مي باشد. يكي از الزامات تحقق شعار هوشمندانه «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» را بايد در حوزه فرهنگ سازي جستجو كرده و سعي كرد فضاي كار و تلاش را از نگاه مادي گرايانه و منفعت جويانه فردي به سمت حركت هايي با بن مايه هاي معنوي و ملي هدايت نمود؛ چرا كه نتيجه اقتصاد منهاي فرهنگ، چيزي جز نظام سرمايه داري كه مظهر برده داري جديد و چپاول و تحقير ملت هاست، نخواهد بود و قطعا رسانه ها در تبيين اين نگاه فرهنگي و مؤلفه هاي آن نقشي مهم و وظيفه اي سنگين خواهند داشت. براي تقويت زيرساخت هاي فرهنگي و رسانه ها و ترويج مسائل روز جامعه از جمله توليد ملي، بايستي به نقش رسانه به عنوان يك ابزار مهم و جريان ساز بيش از پيش اهميت بدهيم . تهديدات و فرصت ها و همچنين نقاط قوت و نقاط ضعف رسانه هاي اسلامي براي ترويج و فرهنگ سازي توليد ملي ، با ديگر رسانه هاي غربي متفاوت است .

در راستای خودکفائی ملی و استفاده از تولیدات داخلی از یک سو و  ایجاد تنوع در محصولات تولیدی از سوی دیگر ،  واحد مهندسی شرکت تراکتورسازی ارومیه، طراحی و ساخت اولین تراکتور باغی کمرشکن ITM 950  صد در صد ساخت داخل را آغاز نمود و موفق به ارائه تراکتور کاملا ایرانی به بازار مصرف شد. با ساخت این محصول به میزان 2600 یورو به ازای هر دستگاه تراکتور تولیدی، صرفه جوئی ارزی می شود که با توجه به برنامه تولید انبوه آن صرفه جویی ارزی قابل توجهی پیش بینی شده است.

اضافه کردن دیدگاه جدید